“Jeg vinder altid sølv til jobsamtalen”

“Jeg vinder altid sølv til jobsamtalen”

Marie har været til karriererådgivning. Hun har en overbevisning. En der både hæmmer og bekymrer hende.

Marie har sagt det så mange gange til sig selv, at det er blevet en selvopfyldende profeti: 

“Jeg vinder altid sølv til jobsamtalen”.

Hun bekymrer sig konstant om, at hun IKKE får jobbet.

Hun tænker over det hele tiden og får podet sig selv med, at hun ikke nogensinde lander et job. At hun IKKE vinder guldet ved samtalen.

Hvilken konsekvens har det for Marie med hendes overbevisning?

Det bliver en selvopfyldende profeti.

Hun tror ikke hun får det, hun udstråler det ikke og tager forskud på sin afvisning, og så bliver det ofte til, at ja, den gik ikke. Heller ikke denne gang.

Men hendes negative fokus kan ændres med metakognitiv coaching. Det er en psykologisk teori og behandlingsmetode udviklet af Dr. Adrian Wells, som går ud på, at den overordnede overbevisning skal ændres – omstruktureres – så man får en større forståelse af egne tanker.

Det er vigtigt at vide, at tanker kommer og tanker går og at de ikke er farlige. 

Tænk over om du vitterlig har løst et problem ved at bekymre dig?

I rådgivningen tog jeg derfor fat i de her spørgsmål til Marie:

  • Marie, hvor længe har du bekymret dig?
  • Har det virket for dig at bekymre dig?
  • Har du fået noget ud af at bekymre dig?
  • Hvad er din konklusion på din tænkning?

Tanker og handlinger behøver ikke hænge sammen. Altså det du tænker, behøver du ikke at handle på.

Du kan ikke kontrollere tankerne/følelser (de kommer og går), men du kan kontrollere din adfærd, fordi

Du er ikke dine tanker – du har tanker

Så du kan lære nyt.

Hvordan vil du tænke?

Dine tanker behøver ikke at være afgørende for din psykiske trivsel. Lær at forholde dig mere neutralt til det du tænker. Tanker er impulser der dukker op og som vi ikke har kontrol over. Til gengæld har vi kontrol over, hvad vi GØR med de tanker der dukker op. Marie kan derfor lære at styre sin adfærd.

Modenhed handler ofte om, hvor hurtigt du kan slippe ud af uhensigtsmæssige mønstre.

“Thinking is a problem, if you think too much, no matter what it is”.

– Adrian Wells

Marie må godt tænke som hun gør. Hun skal ikke undgå det (så vil det fylde endnu mere).
Hun lærer at tanker kommer og går, uden at tillægge dem for stor værdi.

Sig goddag tanke, jeg er neutral og jeg kan vælge at tænke på noget andet, fordi det hjælper mig ikke at blive ved med at tænke på, at jeg ikke får jobbet.

Altid handle på det der skal handles på

Det Marie kan handle på er; forberedelse til jobsamtale, nedbringe den tid hun tænker på sin negative overbevisning og lære at adsprede sig ved f.eks. at tælle ting.

Så mit næste spørgsmål til Marie var; ”Marie, vil du også løse alt det, der IKKE sker?

Andre input som Marie kan bruge til at dæmpe sine bekymringer og negative overbevisninger er;

  • Husk at handle. Bare gør det. Sådan er det bare. Dyrk ikke selvmedlidenheden.
  • Du kan ikke vide det, før det er prøvet
  • Husk – det du har fokus på vokser. Så flyt fokus over på at handle og det du kan gøre noget ved
  • Følelser er midlertidige (forbigående, det går over)
  • Derfor skab afstand mellem tanker og selvet. Gå fra indre tanker til at foretage dig ydre ting.

Beskriv hvad du ser lige nu, vær observant på ydre omgivelser, træn dig i at flytte dig fra dine tanker til virkeligheden og fokuser på det, du virkelig kan se, beskrive og tælle. Så flytter du fokus.

  • Har det hjulpet dig at bekymre dig? Hvad er konsekvenserne af, at du bekymrer dig?
  • Vil du prøve noget andet?
  • Kan du løse et problem ved at tænke over det hele tiden?
  • Kan du huske alle dine tanker fra i går?
  • Hvad blev der af dine tanker fra i går?
  • Hvad gjorde du for at få dem til at forsvinde?
  • Behøver du at tænke over det hele tiden?
  • Har du overvejet at se en negativ tanke som noget forbigående?

Afslutningsvis i vores samtale, siger jeg til Marie; ”Hvad vil det hjælpe dig at tro på?”

Direkte fra Maries mund kom det:

”Det her er en klar påmindelse til mig selv om, at ordene ‘aldrig’ og ‘altid’ skal ud af min ordbog.
Jeg går jo og fortæller en negativ drænende historie, som jeg ikke kan bruge til noget som helst.
Det jeg ofte fortæller mig selv: jeg får aldrig et nyt job, og ‘jeg bliver altid nr. 2’ osv.
Det stopper jeg med nu. Fremover vil jeg sørge for, at aflede mig selv, når overbevisningen dukker op.”

Gælder det også for dig, at du bekymrer dig hele tiden?

For bare fordi du har en overbevisning, behøver du så, at tænke over den hele tiden?

Har du brug for coaching?

Hvis du er CA-medlem, kan du få gratis sparring og karriererådgivning

One thought on ““Jeg vinder altid sølv til jobsamtalen”

  1. Jeg har omtrent samme udfordring bortset fra, at jeg altid forbereder mig mentalt og vitterligt tror på, at jeg får jobbet.

    Det hjælper bare ikke.

    Sidst fik jeg gennem rekrutteringsfirmaet at vide, at den ansættende leder ikke mente, at jeg var “aggressiv” nok. Det var alt. Ikke mere. Tror rekrutteringskonsulenten var i tvivl om, hvorvidt han gav feedback til den kandidat, det drejede sig om.

    Jeg har svært ved at forstå, hvordan man demonstrerer “aggressivitet” til en jobsamtale uden at stikke den ansættende leder en flad. Det viser vel også initiativ, hvis den kommer sådan helt ud af det blå…

    Jeg er færdig med rekrutteringsbureauer. Man bliver så let smigret af, at være “headhuntet”, men ofte dækker det blot over, at headhunter skal have et bredt felt. Man ender ofte med at spilde tiden og få indirekte feedback.

    Jeg forstår simpelthen ikke rekrutteringsfirmaernes berettigelse . De er dyrere end en fejlrekruttering, som man kan skille sig af med i prøvetiden. At hyre et rekrutteringsfirma til at varetage så vigtig en del af et moderne firmas virke, dækker efter min mening over dovenskab og over, at man ikke ønsker at bruge den fornødne tid på en ordentlig stillingsannonce.

    For gør man det, så får man ikke tusindvis af kvalificerede ansøgere – og så kan man godt klare processen selv.

    Der mangler den fornødne respekt fra virksomhedernes side ift. den tid ansøger bruger på at søge et job. Hvis man blot viste den respekt med en ordentlig behandling herunder feedback, så ville der nok heller ikke være brug for coaching for at komme videre…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *