Derfor skal du feste og fejre, når du laver fejl og fiaskoer

Derfor skal du feste og fejre, når du laver fejl og fiaskoer

Der findes mange gode grunde til at fejre sine sejre, men der er lige så mange gode grunde til at fejre sine fejl og fiaskoer. Langt de fleste bruger enorme ressourcer på at eliminere fejl. Det er dumt. For fejl skaber fremgang – hvis bare du forstår at tackle dem  korrekt.

Du lærer af fejl

I en virksomhed fik direktøren at vide af en forfærdet medarbejder, at en anden medarbejder var skyld i at virksomhedens hjemmeside var gået ned. Det var ikke helt ligegyldigt, da virksomheden  havde det meste af deres salg online, så nede-tid var en katastrofe for dem og kostede dem mange penge hver eneste time.

Direktøren spurgte, hvad der var sket, og fik at vide at det var John fra IT som havde lavet en forkert sikkerhedskopi af systemet. ”Okay, så”, sagde direktøren, ”lad os gå ned og tale med  John».

Da direktøren gik ind i it-afdelingen blev alle stille. Alle havde en rimelig god idé om, hvad der nu skulle ske  og at det ikke ville ende godt for John.

John”, sagde  direktøren. ”Jeg vil gerne takke dig for at du fandt denne svaghed i systemet. Takket være dig kan vi nu lære af det, og rette op på systemet så det aldrig kan ske igen. Godt arbejde”. Og så forlod direktøren en ordløs John og en overrasket at-afdeling. Og den fejl skete aldrig igen.

Når vi åbent kan tale om tingene og indrømme at vi har fejlet ’big time’ uden nogen frygt for repressalier, bliver vi bedre i stand til at lære af de fejl, vi laver.

Bortforklaringer

Store mængder af tid og energi bliver hver dag spildt på at forklare og bortforklare, hvorfor fejl bliver begået – og hvorfor det ’ikke er min fejl’. Folk har travlt med ’at redde sin røv’ i stedet for at hjælpe hinanden til at lære af de fejl som bliver begået. Det er meningsløst!

Få fejlene frem i lyset og skab en kultur hvor det er helt okay at tale om fejl. Eliminér bortforklarings-kulturen.

Kreativitet og innovation

Randy Pausch er en college professor fra USA som blev berømt efter sit sidste foredrag, som blev holdt efter han fik en kræftdiagnose.

Til sine forelæsninger gav Pausch en pris som blev kaldt ’den første pingvin’ til det hold som tog den største risiko – og fejlede. Prisen var inspireret af den ene pingvin i en hel flok, som var den første til at hoppe ud i vandet, vel vidende at der med stor sandsynlighed ventede rovdyr derude under overfladen, for at spise den pingvin som hoppede først i vandet. Den første pingvin tager en enorm risiko, men hvis ingen hopper først, vil hele flokken sulte ihjel med tørre fødder.

Hos Ben & Jerrys har de lavet en kirkegård for de typer is som ikke solgte godt. I cyberspace selvfølgelig, men også gjort det helt konkret i denne lille film om Ben & Jerry Graveyard, hvor de holder  begravelser for deres fiaskoer – og ærer deres fejltagelser: “Celebrating our failures since 1978”.

Prøv at gæt, om det har øget deres succesrate – og medarbejdernes risikovillighed.

Færre fejl når du fejrer fejlene

Jeg er med på at de fleste stadig holder sig til den gode gamle ’fejl er ikke en mulighed’. Men gæt engang, uanset hvor mange gange du gentager det for dig selv, så vil det stadig være en mulighed at fejle. For evig og altid.

At lukke øjnene for det faktum øger faktisk sandsynligheden for at lave flere fejl. At lægge ’vi må altid være en succes’-pres på medarbejderne vil blot øge sandsynligheden for fejl, fordi:

  • under pres er vi mindre effektive,
  • vi er tilbageholdende med at komme med ’dårlige nyheder’,
  • vi lukker øjnene når der opstår problemer.

Det gælder især, når fejl bliver fulgt op med en form for straf til dem, som laver fejlene. Peter Drucker, en østrigsk forfatter, har proaktivt foreslået, at virksomheder burde samle alle de medarbejdere som er fejlfrie – de som aldrig laver fejl og fyre dem. Fordi medarbejdere som aldrig laver fejl, laver heller aldrig noget interessant og nyskabende. At indrømme at fejl sker – og at fejre at de sker, gør sandsynligheden for at de sker mindre.

The power of small wins (and loses)

I bogen ’The Progress Principle’ skriver Harvard Business School professor Teresa Amabile og psykolog Steven Kramer om hvordan selv de mindste sejre kan gøre hele forskellen på, hvordan mennesker har det, hvad de føler og hvordan de præsterer! Det kan du læse mere om her The Power of Small Wins

De skriver at, af alle ting som kan ’booste’ følelser, motivation og perception gennem en arbejdsdag, er den vigtigste af alle at skabe fremgang gennem meningsfuldt arbejde!

Essensen er at vi alle gør mange gode ting hver eneste dag. Vi må bare begynde at fokusere på de ting.

Led efter succeserne

Gå på opdagelse efter succes i din virksomhed. Du vil blive overrasket over hvor succesfulde i er, uden at du egentlig har tænkt over det. Du vil også blive overrasket over hvor mange fejl I laver, og hvor mange fiaskoer i har skabt. Eller det ved du måske allerede.

Led efter de gode ting og de dårlige ting, selv de mindste. Og sørg for at fejre dem. Det kan være alt fra en high five, til en bio-billet, til en kage, til månedens medarbejder, til en tale i kantinen, ja til fantasien ikke rækker længere.

 

Henrik Mærsk

Henrik Mærsk er dansk, men bosat i Norge, hvor han er mentaltræner, coach, forfatter, foredrags- & kursusholder og ekspert i at skabe arbejdsglæde og handlekraft. Læs mere på merefremgang.no

CA’s e-bog FREMGANG! – en guide til at sætte mål og nå resultater 

Bogen indeholder en række værktøjer til at fastsætte mål og skabe både handlekraft og konstruktive tankemønstre, og kan hjælpe dig med at skabe nye standarder og unikke resultater for dig selv – både professionelt og privat. Bogen er skrevet af Henrik Mærsk.

Download e-bogen FREMGANG!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *