Gør din ansøgning skarpere – fra mission impossible til mission statement

Gør din ansøgning skarpere – fra mission impossible til mission statement

Bring dig selv i spil i din ansøgning og gør det tydeligt, at du er den oplagte kandidat til jobbet.

Selvom CVét er vigtigt – ikke mindst med den øgede digitalisering af jobsøgningsprocessen – så kan den gode ansøgning stadig noget særligt. Når jeg vurderer kandidater til en opslået stilling, kan ansøgningen være tungen på vægtskålen i forhold til et CV, som lige mangler den sidste tand. Eller udskille kandidater i et stærkt felt.

Jeg vil begejstres

Når jeg læser ansøgninger, så vil jeg gerne begejstres. Begejstres på den måde, at jeg får et billede af en kandidat, der

  • er topmotiveret for stillingen,
  • viser en forståelse for stillingens opgaver og
  • formår at synliggøre, hvad vedkommende vil udrette i jobbet.

Det skal nærmest sitre ud af skærmen, at her er en kandidat, som brænder for jobbet – og som har klare (og realistiske) holdninger til, hvad vedkommende vil udrette i jobbet. Med andre ord: En ansøgning, der udtrykker en klar mission, er bare lykken.

Mission Impossible?

Desværre er det få ansøgninger, som jeg synes rammer det niveau. Og medmindre CV’et er spot on ift. stillingen, så kan det manglende fokus på missionen i ansøgningen blive til en ”Mission Impossible” ift. at komme videre i forløbet.

Der bliver ellers givet mange gode råd om vigtigheden af at skrive en motiveret ansøgning. Men det er altså en rigtig dårlig idé at forsøge at fikse den del ved at skrive “motiveret ansøgning” i overskriften (jo, dem ser jeg altså ind i mellem) som helgardering, hvis nogen nu skulle blive i tvivl, når de læser ansøgningen.

Flyt i stedet fokus over på din mission i dit kommende job og vis din motivation på denne måde.

Find de skjulte motiver

Det er ikke altid så lige til som ansøger at finde ud af, hvad arbejdsgiveren leder efter. Og det kan gøre det svært at finde frem til din mission i stillingen.

I mange stillingsopslag ligger der i beskrivelsen af arbejdsopgaver og ansøgerkrav en opgave i at få dissekeret, hvad det præcis er for et “problem” som arbejdsgiveren skal have løst, og hvilken mission de ønsker, at du påtager dig. Du skal altså finde de skjulte motiver mellem linjerne.

Du skal vide tre ting, inden du skriver ansøgningen

Et stillingsopslag indeholder sædvanligvis opgaver og forventninger til personlige og faglige kvalifikationer. Men du bør gå et spadestik dybere, og hvis det ikke kan læses direkte eller mellem linjerne, kan et opkald det til arbejdsgiveren hjælpe på det. Du bør som minimum vide:

  1. Hvad er formålet med stillingen – at oprette en ny funktion til nye opgaver, tilføre nye ressourcer til eksisterende opgaver, erstatte en medarbejder eller…?
  2. Hvad er det for et “problem”, der skal løses? Det er ikke sikkert, at virksomheden vil kalde det er problem, men de har defineret et behov for en ansættelse, og det må være affødt af en oplevet “pain” og/eller en drøm om at opnå noget.
  3. Hvilket udbytte ønsker arbejdsgiveren at få med stillingen – og hvilke succeskriterier er der i stillingen?

Hvis du har de tre ting på plads, så har du mulighed for at forstå arbejdsgiverens motiver til at slå stillingen op, og dermed kan du lettere placere dig selv og dine kvalifkationer i denne sammenhæng i din ansøgning.

Få dit mission statement med i ansøgningen

I min optik er en god ansøgning skrevet modtagerrettet med fokus på ”what’s in it for you” ift. modtageren.

Ansøgningen skal koble din motivation for jobbet samt de forestillinger du har om, hvad du kan udrette i jobbet. Til sammen udgør de to ting det, som jeg vil kalde et ”Mission Statement”.

  1. Motivation: Fokuser på hvad der vil drive dig. Find først og fremmest motivationen i den opgave som virksomheden stiller i stillingsopslaget. Vis at du forstår og brænder for opgaven. F.eks. ”det giver mig energi at have en hverdag med mange nye projekter, hvor jeg kan bidrage med…”
  2. Mission: Hvad vil du udrette baseret på din indsigt i opgaverne og dine kvalifikationer. Hvordan ser du dine kompetencer bidrage til stillingens opgaver, og hvilke konkrete indsatser forestiller du dig at bidrage med.

Når du du har dit Mission Statement på plads, har du lavet en ansøgning, der kan gøre en forskel og skaffe dig til samtale.

De små tricks til at give din ansøgning det sidste touch

Til sidst er det også vigtigt at huske, at relativt små virkemidler kan gøre en forskel i ansøgningen. F.eks.:

  • Overskriften – brug overskriften aktivt til at fange læserens opmærksomhed. Kom gerne med et løfte eller potentielt udbytte i overskriften.
  • De stærkeste pointer øverst – mange ansøgninger læses på skærm. Så lad ikke de vigtige pointer drukne af krampen i læserens ”scroll finger”.
  • Gør det nemt at læse – korte afsnit med korte appetizers i underoverskrifter.
  • En cliffhanger kan gavne – kom gerne med en afsluttende pointe, der næsten uundgåeligt skal følges op til en jobsamtale, eller måske et lille løfte (der kan holdes); til en evt. samtale vil jeg præsentere jer for en plan/idé… Til det rigtige job kan dette også vidne om proaktivitet.

Ansøgning og CV – hvis du vil vide mere

Lær at skrive CV og ansøgning og lær at skrive så godt, at du snart sidder til jobsamtalen og fortæller om alt det, du kan hjælpe virksomheden med.

Læs CA’s artikler med gode råd om ansøgning

Hvis du er medlem af CA, kan du også deltage i CA’s kurser

One thought on “Gør din ansøgning skarpere – fra mission impossible til mission statement

  1. Nogle gange kan man altså godt blive lidt træt af de tårnhøje krav nogle rekrutteringsansvarlige stiller til hvor topmotiverede og profesionelt formulerede ansøgninger skal være. Det er vel stadigvæk et spørgsmål om udveksling af arbejde og arbejdskraft og ikke fancy ansøgninger hvor folk har vredet hjernen af led for at ramme en forestilling om hvad arbejdsgiveren ønsker at høre! Ja undskyld mig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *