Når min leder er taknemmelig … er jeg villig til at løbe dobbelt så langt med det samme

Når min leder er taknemmelig … er jeg villig til at løbe dobbelt så langt med det samme

Ét ord kan ændre medarbejdernes produktivitet, sænke deres stressniveau og øge deres arbejdsglæde! Det lyder næsten for godt til at være sandt, men når det nu er så nemt, hvorfor gør vi det så ikke allerede? Og har vi overhovedet behov for taknemmelighed, vi er jo nogle af verdens lykkeligste?

Danskerne er blandt verdens lykkeligste folk, alligevel er der 35.000 danskere, der dagligt er sygemeldte med stress, og knap en halv million, der tager antidepressiv medicin. Hvordan hænger det sammen?

Vi lever på toppen af Maslows behovspyramide. Vi bekymrer os hverken om basal overlevelse eller at få tag over hovedet. Alligevel er der en tendens til, at vi hele tiden ønsker os mere og mere, og det er et problem.

”Når ledelsen udviser taknemmelighed, stiger medarbejdernes produktivitet med 50 procent.”

Kilde:Dr. Robert Emmons og University of Pensylvania

I stedet for at være glade for det, vi har, fokuserer vi på, at nogle ser ud til at have det bedre end os. Vi skeler hele tiden til dem, der har et bedre job eller en federe bil. Det skyldes, at vi fra urtiden er programmeret til at være på udkig efter farer, og i dag oversætter vores hjerner faresignaler til alverdens negative tanker.

Vi lever i en sammenligningskultur, der gør os stressede og i værste fald deprimerede. Men den gode nyhed er, at vi kan ændre vores tankegang, hvis vi øver os i at være taknemmelige og sige tak til både os selv og andre omkring os.

Det starter med hvor du har dit fokus

Hver gang du skaber en tanke, skaber du dit eget liv og den måde, du ser dit liv på. Du kan vælge at tænke på det, du ikke har nået, eller det du mangler. Du kan også vælge at tænke på det, du er taknemmelig for. Den nyeste forskning viser, at fokus på taknemmelighed reducerer stress, skaber et bedre immunforsvar, forbedrer arbejdsklimaet og styrker dit selvværd.

Kunne det ikke være skønt, hvis vi kunne ændre de stressede virksomhedskulturer i Danmark med et så simpelt redskab som taknemmelighed og dermed opnå langt mere, samtid med at vi styrker medarbejdernes bånd til hinanden og forbedrer arbejdsglæden?

Måske tænker du, at du skal gøre en hel masse for at få taknemmelighed ind i virksomheden, men sådan forholder det sig heldigvis ikke. Det er super simpelt. Hvis du træner dig selv i at flytte fokus fra utilfredshed og indre brok, til hvad der sker af gode ting i dit liv og hvad du har at være taknemmelig for, ændrer du kemien i din hjerne øjeblikkeligt og det smitter andre omkring dig. Især når lederen udviser taknemmelighed overfor medarbejderne, stiger medarbejdernes motivation med det samme.

”Når min leder er taknemmelig for min indsats og siger tak, så er jeg villig til at løbe dobbelt så langt med det samme.”

Sisse Fisker, tidligere tv-vært og formand for SMIL-fonden

Det er selvfølgelig ikke altid let, nogle dage er nemmere end andre, men øvelse gør i den grad mester og hver gang du øver dig, danner du nye neuroner og synapser i hjernen for at tænke taknemmeligt, og det du har fokus på får du mere af. Har du fokus på hvad du gerne vil opnå, er der langt større chance for at du opnår det, da du ved hvor du skal putte dit fokus og siger du tak til dine medarbejdere for deres indsats, føler dig sig anerkendt og anerkendelsen skaber arbejdsglæde. Taknemmeligheden smitter også medarbejderne imellem og det kan være ganske nemt at ændre en kultur fra brok til tak. Taknemmelighed skaber bånd mellem medarbejderen og gode kollegaer og godt samarbejde er kimen for produktivitet, motivation og arbejdsglæde.

Gode råd til lederen

  1.  Tak dig selv for din egen indsatsSom leder er det vigtigt først og fremmest at sige tak for egen indsats. Hvis lederen er god til selv at lukke ned og slippe arbejdet og med andre ord sige tak til dem selv for egen indsats den dag inden de skal sove, så bliver det langt nemmere at sige tak til de ansatte. Lederen får overskud når han eller hun siger tak til sig selv, og overskuddet smitter af på de ansatte.
  2. Tak dine medarbejdere for noget konkret, de har gjort.Når du som leder siger tak til dine ansatte, så husk at sige tak for noget konkret. Det er vigtigt ikke kun at sige tak for at sige tak, men være autentisk og virkelig mene det lille tak. Kun der får det stor betydning og den ansatte føler sig anerkendt og oplever at lederen rent faktisk lægger mærke til indsatsen.
  3. Begynd møder med en taknemmelighedsrunde: hvad er medarbejderne taknemmelige for lige nu? Det kan være en kollega, der har hjulpet, eller en glad kundeStart møderne med at skabe en konstruktiv og positiv stemning, ved at bede medarbejderne tage en runde hvor de fx siger hvad de har været mest taknemmelige for på jobbet i løbet af ugen, det kan være alt fra en kollega der har hjulpet dem, en opgave der blev løst godt, en kunde der kom med en positiv feedback eller lagde en stor ordre osv.På den måde er alles mindset sporet ind på at være konstruktive og få mere af det gode i den kommende uge. Det kan også være at de ansatte kan nævne hvad de er mest taknemmelige for i forhold til ugen der kommer, med andre ord, hvad de glæder sig mest til.
  4. Fortæl dine medarbejdere, hvad deres indsats betyder – både for dig og afdelingen, men også hele organisationen og for kunderne/borgerne.Som leder er det vigtigt at sprede en kultur hvor man husker at anerkende og sige tak til hinanden, det skaber et positivt arbejdsklima og gør at medarbejdere ikke bruger så meget tid på små bekymringer og konflikter. Små konflikter og dårligt arbejdsklima internt er noget af det mest enerverende for samarbejdet og dermed motivationen og produktiviteten. Det skaber stress og sygemeldinger. Lederen er flokfører og kan være bannerfører for at løse de små konflikter med det samme og så flytte fokus til hvad det er vi er mest taknemmelige for ved jobbet.“Case: jeg arbejdede engang med en større dansk virksomhed i IT branchen, hvor medarbejderne var i konstant intern konflikt, ingen workshops eller indtag i den forbindelse virkede, indtil jeg spurgte dem alle hvorfor de egentlig arbejdede i virksomheden?De svarede alle hver for sig, at de var pave stolte af deres produkt. Jeg spurgte dem om de virkelig troede at de kunne skabe det produkt alene, og da de indrømmede at det kunne de selvfølgelig ikke og de indså hvor afhængige de var af hinanden – der flyttede vi fokus fra at de ikke behøvedes elske hinanden, men de kunne være taknemmelige for at de havde hinanden og kunne løfte i flok, så de kunne skabe deres virkelig gode produkt sammen.Bagefter huskede lederne dem på, på alle møder, at hovedformålet med det hele, var deres fælles indsats på at skabe det produkt de alle var så stolte af og hvor meget han var taknemmelig for deres fælles indsats. Dette ændrede hele stemningen og de brugte nu al deres fokus på at skabe produktet sammen, i stedet for at bekrige hinanden”.
  5. Inddrag topledelsen og viderebring gerne en hilsen fra øverste lag, så dine medarbejdere mærker, at deres indsats bliver værdsat helt oppefra.Efter hver succes, også de små er det vigtigt at sige tak til alle for indsatsen, det gør at de får endnu mere lyst til at gøre det igen og gøre det bedre og bedre for hver gang. Fortæl dem, hvor meget det betyder, ikke kun for dig, men også for firmaet og kom endelig med en hilsen videre fra topledelsen eller bestyrelsen, hvis de har rost dig som leder for den indsats dine medarbejdere har været med til at yde, og sig videre til medarbejderne at dem øverst oppe lægger mærke til deres indsats og siger tak!
  6. Vær sikker på at dine ansatte ved hvad som er forventet af dem.

    Vi kan ikke være taknemmelige, hvis vi ikke ved, hvad der bliver forventet af os. Find ud af, hvad der bliver forventet af dig, og spørg dig selv hvad du helt konkret forventer af dine ansatte.Jeg råder alle medarbejdere eller mellemledere til at spørge deres chef direkte, hvad det helt præcist er der er forventet af dem, eller jeg råder dem til at spørge: ”hvad der skal til for at du som min chef er rigtig glad for min indsats, hvis jeg spørger dig igen om et år, hvad er det så jeg gør? Hvad skal der til for at jeg er en succes?”Det er langt nemmere for ledelsen at udvise taknemmelighed for indsatsen, hvis der er konsensus om hvad der er forventet og den ansatte har nemmere ved at navigere hvis de har klare retningslinier og ved hvad som er forventet af dem. Så de kan sige ”yes, jeg gjorde det! Jeg er super tilfreds og taknemmelig for min egen indsats”, det er meget få medarbejdere der kan det, for de ved ikke hvornår de har gjort godt.

(Billede af bogen)

Om TAK!:

Den nye bog TAK! viser dig hvordan du, med simple teknikker, kan ændre dit liv fra stress til optimisme og livsglæde og ikke mindst få styrket dine sociale relationer – skrevet af Erhvervssociolog og mentaltræningsekspert Rikke Østergård. 

TAK! får du indsigt i alle taknemmelighedens gode egenskaber. Du lærer at arbejde med taknemmelighed, så det bliver en naturlig del af dit liv. Læs mere om bogen her

 

 

Hvad er et godt arbejdsliv og hvad kan du gøre for at trives på jobbet?

Vi har hver især vores egen definition af trivsel og det gode arbejdsliv. Fælles for alle er, at trivsel er en forudsætning for at kunne fungere på jobbet, og vores trivsel påvirkes af både ydre og indre faktorer. Og heldigvis er der er noget, du selv kan gøre, hvis du ikke trives. Og hvad kunne det være? læs mere på CA’s temaside om trivsel på jobbet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *